27 juli 2011

Det är skillnad

Fastän en del folk gärna vill påstå motsatsen så finns där skillnader, skillnader som jag ställer mig mycket tveksam till är skapade av samhället. Låt oss ta några exempel ur det verkliga livet:

Män sover. De sover och sover och sover och sover och sover. Om jag går och lägger mig flera timmar senare så vaknar jag ändå ett par timmar tidigare. Så har det varit i alla förhållanden jag haft med män och så är det i mitt äktenskap. Män är väldigt, väldigt bra på att sova. Däremot tycks de också klara sig bättre på lite sömn om de verkligen måste.

Män diskar aldrig hela disken. Jag vet inte vad det är som gör det. "Att diska" betyder för mig att diska all disk, torka av alla bänkar, göra ren spisen, torka av kakelplattorna och gärna strukturera om ordningen i något skåp samt torka av skåpluckorna när jag ändå är i farten. "Att diska" för en man betyder att diska något mellan en tredjedel till hälften av disken.

Män hittar ingenting. Jag lovar. Jag är världens mest stökiga människa och ändock så har merparten av män mycket svårare att hitta saker. Det kan vara stora saker som tröjor eller små saker som tejprullar, men man kan ge sig tusan på att de inte har en minsta aning om var de finns. Jag har försökt vända på det hela genom att fråga om saker som jag inte hittar, men det är mycket sällan det ger något resultat.

Kvinnor fungerar inte i grupp. Det är sant. På en arbetsplats med enbart kvinnor blir det snart ett helvete. Det intrigeras, gnälls, snackas bakom ryggar och kacklas helt enkelt en jävla massa i hönsgården. Av någon anledning tycks kvinnor behöva någon slags tupp för att inte bete sig som idioter i grupp. Kanske är det för att pojkar tenderar att hänga i grupp redan som små, medan flickor sällan syns i större grupper än om tre. Varför tre? Jo, två "bästisar" och en stackars reserv.

Jag säger inte att något kön är bättre eller sämre, men det finns lik förbannat skillnader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar