1 feb. 2010

Burka

Jag kastar mig härmed in i burka-diskussionen. På senare tid har det kommit upp en fråga om Sverige borde förbjuda burka eller inte. Jag tycker det är en fullständigt larvig fråga. Om man börjar bestämma över vad folk skall få ha på sig för kläder så undrar jag var det kommer att sluta.

Men, som så många andra sagt står jag på ett helt annat håll när det gäller arbetslivet. Jag tycker definitivt att burka inte borde vara tillåtet när man arbetar inom ett yrke som kräver någon som helst kundkontakt. Jag klär mig ofta väldigt slampigt eller uppseendeväckande, men om jag jobbar så rättar jag mig efter klädnormerna på arbetet precis som alla andra. Dessutom läste jag för några år sedan en diskussion om huruvida religiösa huvudbonader skulle vara tillåtna i uniformerade yrken eller inte. Om yrket kräver en huvudbonad så skall givetvis den huvudbonaden också vara standard. En polis med turban kommer aldrig någonsin att vinna någon som helst respekt hos mig eller någon annan jag pratat med.

Sedan finns det ju också folk som vill ta saken ännu längre och förbjuda slöja, det vill säga en huvudduk på skallen. Vad är logiken i det? Alla kvinnor vet att när man inte hunnit duscha och håret känns äckligt och man har bråttom så är en snygg sjal över skallen den enda räddningen. Dessutom finns det ju faktiskt folk som tappar håret och som därför bär en sjal.
Så länge man ser folks ansikten tycker jag det inte spelar någon roll vad de har på huvudet. En del har jämfört det med att bära keps inomhus, men det är en helt annan sak. En keps är ingen prydnad, utan ett otyg.

Överlag tycker jag man skall hålla nere antalet förbud. Fler förbud föder bara fler kriminella, ingenting annat.

1 kommentar:

  1. Niklas aka Poppis, Förädaren, Tjuven etc3 februari 2010 kl. 15:49

    Jag håller fullständigt med, kanske framför allt när det gäller sjal, nu använde väl kanske inte jag just det, men jag minns i högstadiet, jag hade precis hittat hårdrocken och höll på att odla långt hår men det hade bara växt till att bli något störigt mellanting. Jag hatade mitt hår just då men jag visste att förr eller senare skulle det bli tillräckligt långt för att kunna sätta upp det och det skulle det inte längre vara ett problem. Under den tiden bar jag ofta en bandana vilket störde några av mina klasskamrater brutalt, de jämförde det med att ha keps på lektionen vilket va förbjudet och de tyckte att jag inte heller skulle få ha min bandana pga det. Lärarna var ganska förstående, de jämförde det med att sätta upp håret och sa att den åtminstone inte täckte ansiktet utan snarare gjorde att mitt ansikte syntes bättre. Inte för att det hjälpte speciellt mkt, de klasskamrater som hade keps fortsatte att protestera, bar den bak & fram etc.

    SvaraRadera