5 feb. 2010

Lite religionskunskap (eller jag kommer att bli jagad av arga wiccaner och muslimer) (Bring it on!)

I dag har jag läst om islam. Det var underhållande. I klassen finns det muslimer som påstår att islam inte alls är en ung religion och att den visst inte skapades ur judendom och kristendom via Muhammed, utan fanns långt långt innan dess.

Så vitt jag förstått efter att ha läst in mig på ämnet är läget följande: Muhammed tyckte för drygt 1400 år sedan att judendomen och kristendomen fattat saker och ting helt galet och att folk var för taskiga mot varandra. Då drog han sig undan till en grotta för att meditera. Där träffade han ärkeängeln Gabriel. Gabriel sa att Guds tidigare utsända profeter hade fått sina ord och sin mening förvanskad genom åren och att Muhammed nu blev utsedd till profet för att tala om vad Gud egentligen menat från första början.
Sedan började Muhammed fluffa omkring och predika. När en poet skrev taskiga saker om honom lär han ha fått honom lönnmördad och snart bildade han en armé av allierade judar och ickemuslimer för att hans egen grupp skulle kunna klara sig mot överhögheter och kunna dra ut i en massa slag där han själv var härförare. Sedan när han tröttnade på judarna avrättade han alla män i en stor judisk stam och sålde kvinnorna och barnen som slavar.
Hans efterföljare lyckades dessutom åstadkomma massor med krig och skit och beordrade att en av de största kulturskatterna någonsin (ett bibliotek) i Persien skulle brännas ned. Starkt jobbat!

Med andra ord så skapades islam visst för runt 1400 år sedan, och är således den yngsta av de två största världsreligionerna.

Det hela för tanken till när man pratar med wiccaner. De jiddrar en massa om att deras religion är uuuurååååldriiiig och blaha blaha. HA! Wicca som religion skapades av britten Gerald Gardner på 1950-talet. Förmodligen för att han (som aktiv nudist) ville se fler brudar dansa omkring nakna i skogen.

Visst, det finns säkert fler tolkningar av båda fenomenen, men det här är min sammanfattning och mina ord efter att jag faktiskt läst in mig på fakta från ett antal olika källor i form av internetsidor och böcker (ni vet, sådana där med papper och pärmar som folk nuförtiden så ofta förkastar som informationsmedel).

Nu är det väl bara för mig och sätta mig och vänta på att både muslimer och wiccaner dyker upp utanför min port med facklor och högafflar.

Det enda jag kan gotta mig åt i det fallet är att wiccanerna i alla kommer få trefaldigt igen.

Dagens fråga:
Muslimer får inte käka grisar och inte kött som är slaktad på deras heliga sätt, men ändå gnäller muslimerna i skolan bara om grisköttet på matsedeln, men äter det oheliga nötköttet med gott mod. Hur kommer det sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar