19 feb. 2010

Veckans ord: Näppeligen

Jag tänkte börja med en ny sak här i bloggen; Veckans ord.
Varje vecka skall jag ta upp ett svenskt ord som jag tycker används alldeles för lite nuförtiden, jag kommer leta rätt på en korrekt förklaring av vad ordet betyder och sedan peta in det i en mening. Slutligen kommer jag givetvis uppmana alla att använda ordet lite mer. Ugglan på bilden har ingenting med ordet att göra, men jag har valt honom som maskot för Veckans ord eftersom ugglor i alla tider förknippats med visdom. För den som undrar så är det en Virginiauv och jag har just döpt honom till Nicodemus.

Veckans ord är: Näppeligen

Nationalencyklopedin förklarar ordet så här:

• sannolikt inte betr. ngt antaget {SYN. Knappast}: entusiasm lär man ~ finna bland de tvångskommenderade
BET.NYANS: svårligen: hans inlägg kan ~ tas på allvar

Mening: Svenska språket är näppeligen så fåordigt och onyanserat som en del plebejer påstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar