3 jan. 2010

The truth is out there

Mamma gav August första säsongen av Arkiv X i julklapp (jepp, mamma rockar) och nu har vi sett nästan hela första säsongen på tre dagar. Sjutton avsnitt så här långt, tre överhoppade för att vi redan sett dem nyligen. Tanken slog mig att många jag känner är för unga för att ha sett Arkiv X och därmed vill jag genast beordra er - SE SE SE!
Nio säsonger finns det, men jag vill påstå att högst hälften är värda att se. De är däremot det bästa som någonsin gjorts. Första säsongen är från 1993 och således 17 år gammal i år, men håller än. Den är snygg, välgjord och fruktansvärt spännande. Mulder är fortfarande helt klart en av mina idoler. I want to believe.
Det är fascinerande att en serie nästan helt utan romantik och sex blivit så stor. Den var ett gigantiskt fenomen och enligt mig är den det fortfarande.
Häromåret kom det ut en ny film och den är faktiskt sevärd, mycket välgjord och följer seriens anda utmärkt även fast så många år har gått.

Jag skulle kunna fortsätta skriva på ämnet, men det skall jag inte. I stället skall jag se ännu ett avsnitt, för i morgon börjar allvaret igen - men i dag vill jag följa Mulder och Danas undersökningar av paranormala fenomen och konspirationer.

The truth is out there, but so are also the lies.
/Dana Scully

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar