10 jan. 2010

-inna är bättre

Jag stör mig något enormt på att vi i dagens Sverige snackar så sjukt mycket om jämlikhet samtidigt som praktiskt taget alla yrken benämns manligt.
Förklaringen jag har fått var att när det började bli vanligare med kvinnor i yrkeslivet så fick de mindre respekt om man såg redan på pappret att de var kvinnor, så därför började man skriva den manliga titeln i stället.
Men kom igen, nu är det 2010 och då skall man väl för tusan inte behöva skriva lärare om en lärarinna, skådespelare om en skådespelerska och konstnär om en konstnärinna?
Så slå ett slag för feminin ändelse, inte bara på yrkestitlar, utan vad är det för fel på att ha en väninna?

När jag blir stor skall jag bli författarinna, inte författare. Jag har nämligen inga som helst planer på att byta kön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar