26 jan. 2010

Medeltiden är ett skiftande begrepp

I går diskuterade vi hedersmord i skolan. Läraren kom först och främst fram till att det är en kulturellt och inte religiöst betingad företeelse. Bland annat att det handlar om att kontrollera kvinnans sexualitet. Sedan frågade han oss vad vi hade för åsikter och tankar.
Jag sa att det var kulturer som var kvar på medeltiden som pysslade med hedersmord. Det står jag för.

En av invandrarkvinnorna i min klass som talar så dålig svenska att man sällan hör vad hon säger opponerade sig vilt. Först så sa hon att hon aldrig varit i kontakt med hedersmord egentligen, vilket ju då torde mena att hennes kultur inte uppmuntrar hedersmord. Samtidigt måste hon ha tagit åt sig något enormt angående att kontrollera kvinnans sexualitet, för hon började jiddra om att hennes dotter minsann väntar med sex tills hon gifter sig och att hon är duktig och studerar och bla bla bla och att de minsann INTE är kvar på medeltiden.
Jag orkade inte svara då, för lektionen var nästan slut, men här är vad jag vill svara:

I Sverige är kvinnan sexuellt sett relativt frigjord. I Sverige innebär det faktiskt medeltida värderingar att vänta med sex innan man gift sig.
Visst, jag är fullt medveten om att vi inte måste gå tillbaka direkt till medeltiden för att hitta de värderingarna, men de är ändå inte aktuella i vårt samhälle i dag.
I hennes ursprungsland har de inte nått så långt, alltså är de efter i utvecklingen enligt Svensk standard.
Enkelt.

Det är dock svårt att argumentera med klass"kamrater" som inte ens kan språket.

-----------------------
Tillägg:
Läraren ställde också frågan om vi i Svensk historia kan hitta något som man kan kalla "hedersmord". Att kvinnor satte ut sina ungar efter att de fött i lönndom tycker jag i alla fall räknas dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar