14 mars 2011

Ge inte optiker mer pengar än de förtjänar!

Okej, det här blir något av ett brandtal, men det är ett brandtal för alla som pungat ut med tusentals kronor till optiker genom åren. Gör det inte! Optiker är galna, i alla fall är deras priser det. Låt mig förklara.

Jag knallade iväg till optikern för ett tag sedan och kollade hur mycket det skulle kosta mig att skaffa nya glasögon. Bågar och glas, rubbet. Efter lite svävande svar kom de fram till en summa på minst 5000 kronor eftersom jag har så dålig syn och det ena med det andra. Jag slank iväg med svansen mellan benen och insåg att jag aldrig kommer få nya glasögon igen någonsin.

Men, sedan kollade jag upp vad glasögon kostar på nätet. Först undersökte jag Favoptik. De är definitivt inte mina favoriter. Visst, priserna var tusen gånger bättre än hos optikern, men av någon anledning kräver de att man skall skicka sitt recept till dem. Det känns fruktansvärt omyndigförklarande. "Alltså, vi litar inte på att du kan skriva ned siffrorna från ditt recept själv, så du måste skicka ditt recept." Hemskt löjligt. Visst, folk är oftast rätt korkade, men då får de väl skylla sig själva om de får fel glasögon, inte sant? Dessutom är Favoptiks urval av bågar ganska klent och väldigt intetsägande. Det känns lite som att försöka hitta intressanta hårfärger på ICA nuförtiden. "Tretton nyanser av brunt och två blonderingar".

Nästa sida jag surfade in på var LensWay och det är här kärlekssagan börjar. På Lensway får man själv fylla i siffrorna från sitt recept, och receptostnaden är en kostnad som man faktiskt kan låta optikerna få. De har dessutom ett gigalusiskt urval av bågar, varav några är riktigt snygga och orginella! Vad sägs exempelvis om de här små konstverken av märket Rehn?
Vad tror ni att de här glasögonen kostar? 559:- och plus frakt blir det några kronor över 600 spänn. Vad ingår då? Är det bara bågarna? Det trodde jag, men tji fick jag. I det priset ingår enkelslipade glas, det vill säga för närsynta och långsynta och anpassade för eventuella brytningsfel (kostar extra hos optikern), de tunnaste möjliga glasen (kostar också extra hos en optiker), antireflex (kostar en tusenlapp extra hos optikern), hårdhetsbehandling (gissa om det kostar extra hos optikern?), glasögonfodral, rengöringskit och miniverktygssats (aldrig hört talas om att optiker ens erbjuder sådana). Det är ju helt fucking fantastiskt, inte sant? Jag har dessutom så dålig syn (kategori fladdermus, ungefär) att mina styrkor inte fanns med när man skulle beställa, då deras val bara gick ned till -10. I ren desperation ringde jag Lensways kuntjänst och vet ni vad? Det ordnade sig. De kunde visst fixa mer styrka på glasen. Att bågarna ovan dock inte fungerar för fladdermusglasögon är en annan femma, men jag hittade andra som jag känner mig synnerligen nöjd med. För under 500 spänn inklusive frakt.

Kundtjänsten har dessutom öppet till 20:00 alla dagar och de är väldigt trevliga att prata med. Har haft kontakt via mail också, vilket är smidigt och snabbt det med.

En del säger att glasögon man köper på nätet har sämre kvalitet och håller sämre än de man köper hos optikern. Till de priser som optiker har så hoppas jag sannerligen det! Betänk dock att du kan betala 500 i stället för 5000. Således kan du köpa tio par glasögon hos Lensway - i regnbågens alla färger om du så vill, i stället för att köpa glasögon hos optikern. Tio par snygga glasögon kan jag lova håller minst lika länge som ett par av de billigaste från en optiker.

Så nästa gång du skall ha nya glasögon: Gå till en optiker och kolla synen, ta ut ditt recept och säg därefter tack och adjö!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag blev lite kär i dig nu. Mina glasögon har gått sönder och jag har fasat för att köpa nya, och så som du också skriver när man är tekniskt sett jävligt blind så kostar det ju extrema summor. Nu ska här införskaffas snygga billiga glajjor från The Internet! :D Tack!

    SvaraRadera