24 mars 2011

Enhörningar!

"Well, now that we have seen each other,' said the Unicorn, `if you'll believe in me, I'll believe in you." 
- Levis Caroll, Through the Looking Glass

Det här hemskt flickaktigt att gilla enhörningar, men såsom alla andra flickor förlorade i sagans värld har jag inte kunnat undgå deras charm genom åren. Bäst tycker jag om de som liknar de riktigt gamla beskrivningarna av hur enhörningar skall se ut: Lejonsvans, getskägg och smäcker kropp. Här följer några av mina favorit-tolkningar.

Jag älskar den här gamla och ganska romantiska tolkningen av en enhörning. Så vitt jag vet är det en av de äldre som finns väl bevarade till eftervärlden. Den passar väl in i legenderna om att en enhörning enbart kan vidröras av en oskuld och för tanken till prinsessliknande kvinnor i långa klänningar och sprudlande vårskogar översållade med vitsippor.

Skapad av SilverLve

Alv skickade mig den här bilden häromdagen och det var den som gav mig inspiration till att posta ett litet inlägg med fina bilder på enhörningar. Att någon gjort den här på egen hand är helt otroligt. Sådant underbart detaljarbete!
Dessutom har den här varianten på ett härligt sätt kombinerat både de hästlika dragen och de mer klassiska enhörningsdragen. Visste ni för övrigt att enhörningar har klövar och inte hovar?

Av Tony DiTerlizzi, en fabulös konstnär
En av mina favoritkonstnärers tolkning är något annorlunda, men det får den också att verka både än mer mytisk och mer verklighetstrogen än någon annan bild jag sett av en enhörning. Notera klövarna!
Den här illustrationen är ifrån Spiderwicks Fälthandbok, vilket verkligen är en fest för ögat i sin helhet också.

Av Lena Furberg
Trots att den här enhörningen är långt från de jag tycker är "rätt" eller de som känns bra i mitt huvud - för allvarligt, det är bara en häst med ett horn - så gillar jag den. Lena Furberg var min allra första favoritillustratör och man måste verkligen ge henne att hon har känsla för magiska detaljer även om hennes syn på enhörningar skiljer sig vitt från min.

1 kommentar:

  1. Åh, Lena Furberg fick mig bara att tänka på Gabrielle Boiselle och hennes underbara araber..

    SvaraRadera