21 mars 2011

The children of the night. What sweet music they make.

Nu är det dags för ännu en topp fem-lista. Denna gång rör det sig om vampyrfilmer. Jag har älskat vampyrfilm i många år, men insåg när jag frågade runt lite att det finns en hel del jag har kvar att se. Här kommer i alla fall de filmer som är absolut bäst i nuläget.


Kirsten Dunst, Brad Pitt och Tom Cruise.
En vampyrs bekännelse (1994)
Jag antar att ingen är förvånad. Trots allt så är En vampyrs bekännelse den i särklass bästa vampyrfilm som någonsin gjorts. Den är otroligt välgjord och håller fullt ut än i dag. En väns lillasyster fnös åt den och kallade den "gammal", men det här är en film som aldrig blir gammal och som förmodligen kommer att hålla för evigt. Det skadar ju inte heller direkt att den är fullkomligt stjärnspäckad och att Tom Cruise gör sin bästa roll någonsin som Lestat.

Hela gänget. Känner ni igen Kiefer Sutherland?
Lost Boys (1987)
Visst, den är ganska fånig på sina ställen, men innan En vampyrs bekännelse så var den "the shit" bland modern vampyrfilm. Den har gott om humor, bra skådespeleri och en väldigt underhållande historia. Kiefer Sutherland är dessutom verkligen klockren som en vampyrernas bad boy.

Bela Lugosi, den perfekte Dracula
Dracula (1931)
De som känner till min kärlek till gamla filmer blir inte direkt förvånade av den här placeringen på listan. Bela Lugosi är enligt mig den bäste Dracula som någonsin har tagit sig upp på vita duken. Han är elegant och ett rovdjur, han är stolt och plågad. Han är ett föredöme och skulle lätt spöa skiten ur en viss Edward om han fick chansen.

Gary Oldmans superelegante Dracula
Bram Stoker's Dracula (1992)
Nu är det alltför länge sedan jag såg den här fantastiska filmen, men den måste ändå in på listan. Med Oldman som Dracula kan det absolut inte gå fel, samt att den med skådespelare som Keanu Reeves, Winona Ryder och Anthony Hopkins är minst lika stjärnspäckad och välgjord som En vampyrs bekännelse.

Heta Eileen Daly
Razor Blade Smile (1998)
Jag har tjatat om den här i evigheter, men det är väldigt få som har sett den. En annorlunda och väldigt modern vampyrfilm med sex och våld. Vad sägs exempelvis om att få se en vampyr sitta på en gothklubb och diskutera vampyrer med intet ont anande gothare? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar