16 okt. 2009

Halloween

Snart är det Halloween. Många är hemskt negativa inför att fira Halloween i Sverige. De säger att det minsann inte är en Svensk tradition och att man minsann skall respektera de döda på Allhelgona och allt möjligt.
Samma personer spottar på allt kristet. Okej, så de vill fira en renodlat kristen tradition i stället för en med ursprung i keltisk tradition? Gah. Jag tycker man väljer det som är roligast och mysigast. Under hela uppväxten var jag grön av avund när jag såg hur roligt det verkade att få fira halloween. Folk som klädde ut sig och en dag på året då min smak faktiskt var koscher. Jippie! Men när traditionen väl börjar dra sig hit så skall folk självklart sitta och sura. Då kanske ni säger: "Men förfan Yvonne, samtidigt gnäller du ju över att folk firar Oktoberfest och St. Patrick's Day. Hur skall du ha det?"
Det är jättesimpelt. Jag gillar inte att dricka öl eller Tyskar, så bort med Oktoberfestlarvet. Jag gillar inte att det kom en gubbe och kristnade Irland samt jagade bort alla ormar därifrån (VAD skulle Voldemort säga om det egentligen? Va?!) för herrejävlar så många år sedan, så jag firar inte St. Patricks Day. Dessutom är jag rädd för leprechauns.

Och för övrigt, vad hindrar dig från att gå på en maskerad med skojjiga kläder OCH tända ett ljus på närståendes gravar? Varför inte ha kakan och äta den nu när det faktiskt är fullt möjligt?
Nej, i år skall jag ha minst en pumpa. Så det så.

1 kommentar:

  1. Alla anledningar att klä ut sig och ha roligt är BRA anledningar. Samt att det kallas ju halloween och då kan man ju inte förväxla det med Allhelgona. För fanken, de är ju inte ens på samma helg..

    SvaraRadera