14 juni 2007

Jag säger inte nej till våld mot kvinnor

I dag när jag satt på bussen såg jag ovanstående affisch och skakade på huvudet först. Ju längre jag sedan såg på den, desto argare blev jag. Nej, jag säger inte nej till våld mot kvinnor. Jag tycker att våld är lika illa oavsett vilket kön det utövas mot. Jag säger hellre nej till våld över huvud taget. Hela kampanjen är sjukt diskriminerande och om det hade varit tvärt om så hade det alltid varit någon som börjat vråla om hur patriarkatisk och diskriminerande och ojämnlik affischen var. Men inte när det gäller att utmåla kvinnor som stackare.

Genom att peka ut kvinnor som en speciell grupp som inte skall utsättas för våld förstärker man också automatiskt bilden av kvinnan som ett offer. Någon som inte kan försvara sig. Någon som inte kan ta hand om sig själv. Merparten kvinnor är fullkomligt kapabla till att ta hand om sig själva, väldigt många är till och med kapabla nog till att ta hand både om sig själva, sina barn, sin man, sitt arbete och sitt hem. Varför skall man då utmåla kvinnor till försvarslösa och värnlösa offer?

Om flickor redan från barnsben på det här sättet och många fler blir utmålade som det svagare könet så kommer de givetvis att tro på det. Visst, nej till våld mot kvinnor, för kvinnor är svagare än män och kvinnor kan inte försvara sig och kvinnor är bara stackars mesar som måste försvaras när de stora, starka karlarna är dumma mot dem.
Bullshit.
Man är bara så försvarslös och mesig som man gör sig.

Så jag säger inte nej till våld mot kvinnor. Jag säger nej till vänligt menade, men fullkomligt idiotiska kampanjer som faktiskt uppmanar mer till våld mot kvinnor än kväser tanken.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår vad du menar! Att de ens kan göra så.
    Jag har sett samma affish men jag reflekterade inte över texten. Tyckte bara att alla gubbar var väldigt fula.

    SvaraRadera
  2. Jag har haft nånting emot den där affishen sedan jag såg den men jag kunde inte sätta fingret på det förrän nu. Du slår huvet mitt i prick på spiken!

    SvaraRadera
  3. Huvudet på Spiken... Jag tycker vi har kommit så pass långt i våran inställning att kvinnor ska ha rätt till samma lön/förmåner och rättigheter som männen. Tror att nästan ALLA håller med i den bilden, och istället för att focusera på hur synd det är om kvinnorna kanske man bara borde dra ner på det. För jag vet verkligen inte alls om det är Synd om kvinnor på något sätt. Kalla mig traditionell, men jag vill att kvinnor ska vara kvinnor och män ska vara män. Lika lön för lika jobb...

    Jag vet att det inte riktigt var det du menade, men så ser jag då det som jämnställd modärn man...

    SvaraRadera