30 okt. 2012

Sjörövar-Nessies blommor

Jag har en vän som inte heter Sjörövar-Nessie. Hon tillbringar ibland flera månader med att åka båt. Hon gillar helt enkelt att åka båt. När hon kommer hem igen skall jag nog spela Cocos Palmes låt "Åka båt" för henne och se om hon känner igen sig.
Hur som helst. När man tillbringar så lång tid med att åka båt så kan det hända att ens krukväxter känner sig lite ensamma och övergivna. Då är det kanske ganska bra att lämna dem hos mig i stället. Jag skriver "kanske ganska bra" eftersom jag inte på något vis garanterat deras överlevnad. Nessie tyckte bara att de skulle ha en bättre chans här än inlåsta i hennes bostad.

Sagt och gjort. Jag har nu tre främmande krukväxter i mitt hem. Jag har låtit dem umgås med andra blommor som liknar deras sorter, samt andra som inte gör det för att verka för mångfalden i deras umgänge. Jag har dessutom läst sagor för dem, pratat med dem om Harry Potter och spelat utbildande klassisk musik för dem. Jag har funderat på om jag borde klappa och tvätta dem också, men än så länge har jag låtit bli. Det händer också att en eller annan av dem får vatten ibland. De verkar faktiskt trivas så här långt. Eller tja, de har inte klagat i alla fall.

Men jag tar inte ut någon seger i förskott, den som lever får se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar