21 okt. 2012

Dag 2 - 10 favoritfilmer

  1. Big Fish är fortfarande den bästa film jag sett i hela mitt liv. Den har allt; magi, fantastiska varelser, kärlek till historieberättande och ett sätt att få verkligheten att bli mer mirakulös.
  2. Labyrinth är kärlek. Nam nam trollkung.
  3. Young Guns 2 är bättre än ettan, kanske för att Christian Slater är med i den. Jag har alltid älskat westernhistorier och den här är så hollywood-western som det bara kan bli.
  4. Paint your wagon är listans andra musikal. Typiskt. Musikaler. Nåväl, det är väl kanske inte någon vanlig sådan, utan en westernkomedi-musikal där man bland annat kan se en känslosam Clintan sjunga kärlekssånger.
  5. Tremors är fortfarande en av de bästa monsterfilmer som någonsin gjorts och jag gillar monsterfilmer. Egentligen ville jag skriva Pterodactyl här, men då hade förmodligen någon sökt upp mig och skjutit huvudet av mig. Det är, enligt allmänheten, absolut inte en bra film.
  6. En vampyrs bekännelse är vampyrfilmen som för alltid kommer att spöa skiten ur alla andra vampyrfilmer. Den är faktiskt så nära en perfekt film man kan komma utan att vara Big Fish.
  7. The Crow håller än i dag. På något sätt är den som Peter Pan och växer aldrig upp och blir aldrig heller gammal.
  8. Stardust är verkligen sagofilmen som har allt.
  9. Willow är den bästa fantasyfilm som någonsin gjorts, oavsett hur vacker eller fantastisk Härskarringen-triologin blev. Madmardigan är bara en av många orsaker.
  10. Hackers for the win! Hur kan man misslyckas med en film där Angelina Jolie är som snyggast och ärkeskurken åker skateboard?

Och ja, notera att jag här lagt in filmer helt efter personlig smak och efter hur lycklig deras existens gör mig, inte hur kvalitativa de verkligen är.

1 kommentar:

  1. Ens favoritfilmer ska ju bara handla om vad man själv tycker inte vad allmänheten ser som kvalitativt ;)

    Jag har väldigt svårt för En vampyrs bekännelse tbh. Kanske mest för att jag skyller hela sexy vampire urban fantasy-skräpet på Anne Rice (även om det enligt andra inte är hennes fel så kan jag inte låta bli). Det enda som är bra med den filmen/boken är den lilla vampyrflickan. Hon är absolut underbar <3

    SvaraRadera