28 okt. 2012

Dag 9 - 10 favoritböcker

  1. Den Oändliga Historien av Michael Ende är fortfarande den starkast lysande stjärnan i mitt hjärtas bibliotek. Kärleken till böcker är så stark i den att en bokmal som jag inte kan låta bli att le.
  2. A Modern Fairy Tale-serien av Holly Black kan jag läsa om hur många gånger som helst. Ett av de absolut bästa exemplaren av urban fantasy. Suveränt rakt igenom.
  3. Sagan om Belgarion av David Eddings återvänder jag till nästan varje år och ingen annan bokserie kan så snabbt frammana en stark känsla av hemkomst.
  4. Neverwhere av Neil Gaiman gör sig i min värld lite bättre som bok än som serie, men det är ändå marginellt.
  5. Herrskap och Häxor av Terry Pratchett är min personliga Pratchett-favorit.
  6. Missne och Robin av Inger Edelfedt har jag älskat sedan jag först tog i den som liten. Den ger en doft av en skog en sommarmorgon och spindelnät som glittrar i daggen.
  7. Liftarens Guide till Galaxen (samlingsvolymen) av Douglas Adams har fått mig att aldrig glömma handduken när det väl gäller.
  8. Baudelaire-serien av Lemony Snicket Vågar jag För all Del inte kommentera.
  9. Harry Potter-serien av J.K. Rowling är givetvis en värld man alltid kan slinka in i och tillbringa mycket tid med.
  10. Sillmarillion av Tolkien är min älsklingsbok av hans alla mästerverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar