25 aug. 2011

Tvättnötter är så fan heller bra eller ens miljövänliga

Jag har ju tidigare skrivit att hennafärg är en anledning till att hippies luktar illa, tvättnötter är den andra.

Vet ni inte vad tvättnötter är? Då skall jag förklara det för er. Tvättnötter är den nya flugan bland sådana människor som pratar om "naturliga alternativ" och "undvika storföretagens gifter". De ser ut som skrumpna små nötter som man skall ha i tvättmaskinen för en naturlig tvätt - nötterna alltså, inte människorna.

Jag kan inte påstå att jag inte gett nötterna en chans. Jag har använt tre olika sorter i två olika tvättmaskiner med två olika sorters vatten och flera olika temperaturer. Tvättnötter suger. Det blir inte rent och det luktar unket och konstigt. Någon påstod att jag skulle tvätta på hög temperatur för att de skall fungera, men är det särskilt miljövänligt? Nej, inte direkt. Vad hände med att energispara?

För övrigt, på tal om miljövänligt så kan jag inte påstå att jag tycker att transporter från indien är det mest naturliga och miljövänliga valet. Varför använder inte folk såpnejlika i stället? Det växer ju överallt i Sverige. Både gratis, traditionellt och utan frakt från en annan värld.

Det mest naturvänliga jag hittat som tvättmedel är grönsåpa, men det är väl knappast någon överraskning. Grönsåpa är ett mirakelmedel som fungerar i alla väder och som dessutom luktar gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar