27 aug. 2011

Baba Yaga

Av: Tara Larsen Chang
Trots att jag själv trodde att kunskap om Baba Yaga (eller Baba Jaga) var allmänbildning så har jag sakta fått ge vika och inse att så inte är fallet. Därmed tar jag lite tid på mig innan hemresan för att berätta för er om henne.

Baba Yaga är en häxa i slaviska folksagor. Hon besitter stor visdom och kan alla möjliga sorters trollkonster. Enligt vissa sagor rider hon omkring i en stor, flygande mortelskål, men i dem alla så kidnappar hon barn och äter upp dem när hon får chansen. Som alla riktigt bra häxor har hon självklart också en kvast. Det är tveksamt om Baba Yaga ens är en människa. Hon har ibland hjälpare av olika slag, men också kontakt med andar som gör sysslor åt henne inne i hyddan.

Det mest originella med Baba Yaga är hennes hus. Det är en liten hydda som står på hönsben, så att den kan röra sig från plats till plats. Nyckelhålet i dörren har tänder och självklart är dörren också låst med magi och kräver rätt ramsa för att öppna sig. "Sesam, öppna dig" fungerar inte.

Av: Reuben C. Dodd
Hyddan är i vissa fall omgiven av ett staket gjort av människoben och med mänskliga dödskallar på stolparna. Givetvis är en av stolparna tom så att hon har plats för ännu en äventyrare eller hjälte som kommer för att få ta del av hennes visdom.
Det var också genom detta faktum som jag insåg att alla inte känner till denna färgstarka figur. Vi hade nämligen som grupparbete att analysera Mörkrets Hjärta och i och med dödskallarna på staketet i slutet så associerade jag genast till Baba Yaga, medan ingen av de andra någonsin hört talas om henne.

Så nu vet ni det, om ni någonsin går en trist litteraturkurs och någon får för sig att referera till Baba Yaga så behöver ni inte sitta där med skägget i brevlådan utan kan lugnt säga "Jahaaaa... Baba Yaga!"

Varsågoda.

1 kommentar:

  1. Även känd som Järnkärringen (The Iron Hag, vet inte om min amatörmässiga översättning är korrekt eller ej) :D Hon är mysig, kommer inte ihåg vilken "saga" jag läste det i men visst finns det en myt om att hon har köksknivar istället för tänder när hon blir irriterad och börjar mumsa på korkade små äventyrare?

    SvaraRadera