31 aug. 2011

En tanke om klasskillnader

Såg en mycket rolig stand up-show där Ed Byrne pratade om klasskillnader och började själv att fundera. Jag tror att den tydligaste klasskillnaden i Sverige är hur man skryter om inköp.

Min klass:
- Kolla mina nya brallor! Bara tjugo spänn, helt sjukt!
 Ja, vi skryter om hur billigt vi lyckats hitta saker. Vi letar reor och begagnat och blir väldigt nöjda med oss själva om vi lyckas hitta något riktigt prisvärt.

Över min klass:
- Kolla mina nya brallor! De kostade tretusen!
 De skryter om hur dyra kläder de har. Helst skulle de säkert vilja gå omkring med prislappen kvar.

De drygaste asen i senast nämnda klass:
- Kolla mina nya brallor! Egentligen kostar de femtusen, men de var nedsatta till tretusen, vilket klipp!
De vill både antyda att de är smarta nog att göra klipp, men rika nog att köpa töntigt dyra saker.

1 kommentar:

  1. Glöm inte de som köper saker oavsett utseende eller prislapp så länge det är av ett specifikt märke med tillhörande logotyp på!

    SvaraRadera