24 nov. 2010

9 - Min tro

"Häxor tror inte på gudar, de känner dem för väl för det. Det skulle vara som att tro på brevbäraren."
Min tro är ganska enkel. Alla gudar, gudinnor och varelser som människan tror på existerar, om än eventuellt enbart i idévärlden (hej Platon). Detta gör dem inte mindre existerande eller äkta för det, snarare tvärt om i och med att idévärlden trots sina många variabler är mer beständig än sinnesvärlden.
Gudar och gudinnor blir således skapade av människan, såsom människan blivit skapade av gudar och gudinnor i samma ögonblick som människan börjar tro på detta.

"Reality is relative. For some of us it's just a distant cousin."
 Med detta i bakfickan så tror jag inte på någonting, jag vet att det finns. Jag väljer stundtals att åberopa gudomligheter om det passar mina syften, men låter ingen av dem diktera mitt liv för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar