4 okt. 2010

Annorlunda Kalmar - 1

På väg hem en kväll missade jag bussen. Medan jag väntade på nästa buss bestämde jag mig för att gå ett par hållplatser för att fördriva tiden. När jag kom ut till hållplatsen som är mellan Ängö och Kullö stannade jag upp. Det var då tio minuter till bussen skulle komma och lika bra att stanna och vänta. Jag slog mig ned i busskuren. Efter en stund fick jag syn på en spindel som klättrade framför reklamaffischen vid kurens ena vägg. Eftersom spindeln var bakom glaset så tog jag fram kameran och gick närmare för att fotografera den. Snart fick jag se ännu en spindel av samma avsevärda storlek som kom klättrande någon decimeter bort från den förra och började fotografera även den.
Plötsligt såg jag någonting röra sig i ögonvrån och när jag vred på huvudet så såg jag hur ännu en spindel, bra mycket större och fetare än de bakom glaset hängde bredvid mig. Den här spindeln var svart och med en gigantisk bakdel. Eftersom jag är en räddhare när det kommer till spindlar skuttade jag förskräckt ut ur busskuren med blicken fästad vid den hängande spindeln.
Jag inser att det här inte lär ge mig något nobellpris i uppmärksamhet direkt, men först då såg jag att hela busskuren formligen kryllade av spindlar. Hela taket och alla sidor var täckta med sjok av spindelväv, i stil med det man ser i b-filmer när de försöker simulera en övergiven eller spöklik plats. Det var spindlar överallt. Jag försökte räkna dem, men när jag kom till över åttio stycken gav jag upp. Det satt spindlar i näten, de klättrade spindlar över glaset, bakom glaset, på metallen. De var precis överallt. De växlade i färg, men de som hängde från näten hade mycket fetare bakkroppar än de vid affischen och var svarta. Efter lite eftersökningar jag har lyckats specificera dem som Nuctenea Umbratica, Skuggspindlar.
Jag kontrollerade busshållplatsen tvärs över gatan och visserligen var det rätt många spindlar där också, men inte hälften så många som den där jag först upptäckte dem. Senare har jag även kontrollerat omgivande busshållplatser, men det var just den här första som var så nedlusad. Nu efter stormarna verkar mycket av näten ha blåst bort, men å andra sidan har jag inte vågat gå dit nattetid igen.

Varför just där? Varför så många? Är det fler som har sett något sådant här?

Ett lite suddigt exempel på hur jävla mycket nät det var där ute. Min kamera hanterar inte nattmörker särskilt bra, men några bilder lyckades bli okej i alla fall.

Först ser det ut att vara endast en spindel på den här bilden, men om du klickar på den får du upp en större version där du ser att sanningen är en helt annan...

Mer nät. Om det är någon spindelexpert som läser den här bloggen får du gärna berätta mer om vad sjutton spindlarna hade för sig. Samlade de ihop sina arméer för att ta över världen, eller ville de bara mumsa nattmalar så här på höstkanten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar