11 dec. 2008

Verklighetsignoransbalans

Det bästa ordet i världen är verklighetsignoransbalans. Det är nämligen vad man måste ha för att undvika verkligheten maximalt utan att bli gravt autistisk och insatt på vårdhem med blicken försvunnen för alltid i en inre horisont.

Vill du ignorera Verkligheten? Bra! Det gillar jag! Vet du inte hur du skall gå till väga för att den skall lämna dig i fred så mycket som möjligt? Då skall jag tala om det för dig.

Om du totalt ignorerar Verkligheten så kommer den att lägga märke till dig extra mycket. Den kommer då att ansätta dig så hårt att du eventuellt går under. Att verkligen ignorera Verkligheten till hundra procent resulterar inte bara i att du luktar illa och förlorar ungefär alla dina vänner som du har kontakt med genom Verkligheten - det kan också resultera i personlig konkurs och sluta med att du bor i en pappkartong på gatan. I en pappkartong på gatan är Verkligheten mycket påträngande, så påträngande att du förmodligen inte längre ens kan ignorera den, även om du skulle vilja.

Hemligheten är att ignorera Verkligheten lagom mycket. Att sköta markservicen precis så mycket att Verkligheten inte blir misstänksam och du inte drar ögonen till dig. Plugga så mycket som krävs. Gå till det där trista jobbet i Verklighetens realm. Betala dina räkningar. Ta en dusch då och då. Utöver tiden som går åt till att göra alla de där sakerna finns det mer tid. Det är den tiden du skall använda till Overkligheten. Det är då du kan läsa, skriva, fantisera, spela, lajva, drömma och skapa.
Det är din tid, och så länge du har overklighetsignoransbalans kan ingen ta den ifrån dig.

6 kommentarer:

  1. Väldigt tilltalande inlägg. Känns som du pekar på någon! ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mycket om din blogg och detta känns som taget ur mina egna tankar.

    /J

    SvaraRadera
  3. Om man lever enligt de reglerna blir man garanterat olycklig. Fast jag antar att du var ironisk.

    SvaraRadera
  4. Garanterat olycklig? Jag lever efter de reglerna och jag är helt klart mer lycklig än olycklig. Har ingen aning om vad du talar om med andra ord, mystiske "Henrik".

    P.S. Ironi över nätet är ganska meningslöst och kräver massor med smileys och förklarande haranger.

    SvaraRadera
  5. Då tar jag tillbaka min kommentar förbehållslöst. Min poäng var ungefär: "Man blir inte lycklig av att (efter att ha sett till så man har mat och husrum för dagen) bara leka, utan man måste försöka sträva mot någon form av personlig utveckling för att må riktigt bra". Men med tanke på att jag själv inte är så lycklig var det högmodigt utav bara helvete att lägga mig i dina livsregler.

    P.S. Jag är tacksam för epitetet mystisk. Det ska vara sexigt har jag hört. Det slår sannerligen det (fonetiskt sett) närliggande "mysko" som jag får höra betydligt oftare.

    SvaraRadera
  6. Man utvecklas stort av att leka, Henrik! Dessutom kanske jag måste förtydliga att man inte bara genom att leka utan också genom att läsa, skriva, skapa och odla sin kreativitet och kvicktänkthet utmanar Verkligheten. =)

    P.S. Mystiskt ÄR sexigt!

    SvaraRadera