5 dec. 2008

Alla religioner förringar Gud

Jag tror att Guds egentliga meddelande till mänskligheten var: "Jag blir borta ett tag, så lek snällt nu och säg förlåt om ni råkar vara dumma!".
Allt annat är mänskliga tolkningar.

Jag tror inte en god Gud skulle vilja att man följde en massa onödiga regler i Hans namn, så länge man har koll på det väsentliga. Att ge människan fri vilja för att sedan bara säga att de inte får använda den? Nej, jag tror inte Gud använder dubbelmoral, det känns som om det är under Hans värdighet.

En del säger att alla regler är till för att man alltid skall tänka på sin tro och inte glömma bort den. En tro är inte något man måste arbeta på, den bara ÄR. Om man hela tiden måste påminna sig själv om att man är troende så borde man inse att man faktiskt inte är ett dugg troende. Dessutom är man taskig mot Gud. Tror man på Honom så vet Han om det. Självklart vet Han om det även om man inte bär en religiös symbol kring halsen, ber sjutton gånger om dagen eller undviker en hel massa gott käk som Han fixat åt människan. Det är Hans jobb att veta sådant ändå. Han är ju Gud.

Ärligt talat så tror jag att Gud inte hör av sig så mycket för att han är förolämpad. Förolämpad över alla de saker folk gör i Hans namn. När skrev Gud på en fullmakt åt människan? Det är ett dokument jag gärna skulle vilja se.

Alla religioner förringar Gud.

3 kommentarer:

  1. Det finns ett namn för det där också, det brukar kallas "Deism". Hemskt intressant synvinkel! :) Även om jag personligen inte ser något behov av att tro att en gud skapade alltsamman, så ser jag inget behov av att förringa heller. Respekt.

    SvaraRadera
  2. "Every being in the universe knows right from wrong"

    K-Pax

    SvaraRadera
  3. Klockrent. Något jag själv faktiskt funderat och tänkt på flera gånger, men inte fått ner i skrift.

    SvaraRadera