23 juni 2011

Riktiga namn förvirrar

"Och sedan sa David att..."
Och jag tänker febrilt. Vilken David? Känner jag någon David? Eller jo, javisst, jag känner flera, men vilken av alla dessa David är det som min man syftar på. Jag känner mig tvungen att fråga:
"Malkav eller...?"
Min man ser lite trött på mig och säger med all självklarhet i världen:
"Ja. David."

Jag har nu tre Magnus, tre Micke, två Markus, två Simon och tre Anna på min MSN. Med ansiktsboken och sedemera nyaste versionen av MSN försvann tydligen också smeknamnen, aliasen.
För mig handlar nätnick om identitet. En liten heads up. Man visste exempelvis redan från början att någon som hade med sin ålder eller födelseår i sitt alias var någon att ignorera. Skönt för att få bort onödiga individer. Nicket kunde ge en ledtråd om vem som satt på andra sidan skärmen och på många sätt var det mycket mer personligt än att använda sitt födelsenamn. Som ni ser i MSN-exemplet så är de flesta födelsenamn inte särskilt originella. "Men om man använder både för- och efternamn." kanske du säger då. "Som på Facebook."
Men vad fan. Jag känner tre Daniel Olsson. 'Nuff said.

2 kommentarer:

  1. Måste hålla med dig folk som haft sitt nick i EVIGHETER på msn har den senaste månadern skapat många vem faan är du känsla när de börjat prata med än...

    /Helene

    SvaraRadera
  2. haha och vad gör jag signerar med mitt namn istället för nicket, jag skyller på facebbok..

    /Anoriell

    SvaraRadera