31 jan. 2011

Plugg-LAN blir nog ingen hit

Tänk dig åtta stationära datorer uppställda på övervåningen i universitetsbiblioteket. Borden har ställts i en hästsko-form och åtta ögonpar är som klistrade vid skärmarna. Desperation och sömnbrist ligger i luften. Plötsligt börjar en av de åtta fnittra lite hysteriskt.
- Alltså, kolla på sidan åtta i Den modernistiska poesins levnadsvärld, citatet där. Fy fan vad trist!
Ett mummel av jakande röster följer. Det är verkligen skittrist.
- Hur långt har ni kommit på uppsatsen? frågar plötsligt en annan.
- Jag skall just levla till sidan sju, upplyser någon stolt.
- Jag är bara på level ett. Jag förstår fan ingenting. Vad går den här questen ut på egentligen?
En halvtrött diskussion uppstår, men ingen verkar särskilt intresserad egentligen och ungefär hälften verkar bara skriva ordbajs med olika synonymer kring ämnet utan att ha en aning om vad det handlar om i grund och botten. En av personerna har börjat nicka till och utan förvarning så dunsar huvudet tungt ned på tangentbordet och blir liggande. Det upptäcks väldigt snabbt och för en halv minut blir det en febril aktivitet kring datorerna.
- Fan! Han är nere! Vi måste göra något!
- Helare till dator tre! Helare till dator tre!
- Okej, jag ger honom av mitt kaffe.
Personen vid dator tre får kaffe och rätar sig lite groggy upp på sin stol. Håglösheten strömmar ut från varje cell i hans kropp.
- Jag vill inte mer... jag vill... döööö..... gnäller han och håller så hårt i termosmuggen att knogarna vitnar.
- Fort! Han tappar health levels snabbt!
Någon agerar snabbt och skickar den stackars uppgivne en rolig youtube-länk. Det blir tyst i några minuter och sedan så rätar den nedslagne på sig en aning och vågar sig på ett försiktigt leende. De andra utbyter menande blickar. Puh. Det var nära ögat.

1 kommentar: