28 sep. 2010

Mina barn skall aldrig gå i Östansjö skola

Om några år är tanken att jag och maken skall flytta till Östansjö, men mina barn skall aldrig gå i Östansjö skola, i alla fall inte förrän jag lyckats bli övertygad om att den är något fullständigt och komplett annat nuförtiden än den var när jag gick där.
Först och främst hade de en idiotisk uppdelning. Det fanns tre lågstadieklasser som kallades gul, röd och blå. I dem gick ettor, tvåor och treor tillsammans vilket ledde till mycket tjafs, bråk, klasshierarki och rent ut sagt dåligt lärande. De år när jag gick där var klasserna dessutom löjligt stora och ingen elev kunde på några villkor få den uppmärksamhet som krävdes.
De släppte in lärare som var så urbota korkade att de drillade oss med att "Rubrik skall ha understruket och punkt", vilket vi ju alla vet är vansinne.
Skolsången var "Var nöjd med allt som livet ger" vilken än i dag ger mig gåshud och kräkkänslor. Den påminner mig om saker som när någon stod och sparkade på mig i kapprummet, vilket ledde till att jag blev arg, slog mig fri och smällde igen en dörr så en ruta gick sönder och självklart fick betala den. Eller när jag sprang från skolan otaliga gånger för att någon gett sig på mig och jag blivit arg och ledsen och förtvivlad och tagit till flykten. Det fick jag för övrigt kvarsittning för. Varenda gång. Jag hade nog mest kvarsittning någonsin på den där jävla skolan.
Sedan var det ju det där med att man inte skulle peka ut någon. Om någon mobbade så pratade man med hela klassen och inte mobbaren... fullständigt verkningslöst. Dessutom talade man inte ens om för elevernas föräldrar när deras ungar var idioter som spöade andra barn på rasterna.
Den som var mobbad skickade man däremot till skolsyster, eller så fick den hänga med vaktmästaren eller städerskan för att komma undan från plågoandarna en stund. Det gick bra att peka ut den mobbade, där gällde inte den tidigare regeln över huvud taget.
För övrigt skulle det så klart finnas rastvakter som skulle kolla att allt gick fint till utomhus. De brukade sitta inne och dricka kaffe i stället... och man var tvungen att gå ut och fick inte gömma sig i biblioteket. "Seså, zebra, gå ut där bland lejonen och lek med dem. Det är nyttigt att vara utomhus!"
När jag sedan började på högstadiet i Hallsberg så hörde jag lärarna där viska om Östansjö skola som "vilohem för sinnesslöa lärare" och det är nog den mest träffande beskrivning jag någonsin hört.

Nej, av all den skit jag upplevde i min barndom så var Östansjö Skola den jag tydligt minns som Skärselden och Helvetet och aldrig, aldrig någonsin att jag låter mina barn genomgå någonting liknande.

7 kommentarer:

  1. Detta har inte med inlägget att göra men... lägger du in en blänkare här då och då om du har lagt in nya kapitel i boken eller måste jag kolla där varje dag i mitt hopp om att få läsa mera? :)
    För läsa mera vill jag, det är en intressant historia såhär långt!

    SvaraRadera
  2. Jag minns allt det som du. Mina minnen därifrån är blandade, men trygg kände jag mig inte. Jag kommer ihåg att de vuxna (de som skulle styra skutan) behandlade dig orättvist från början.

    SvaraRadera
  3. Hoppas invid gud att du ALDRIG får några barn..Allt kan ses från 2 håll DU hade DÅ 2 friska föräldrar men riktiga kverulanter...Kunde ju inte ens bada sina egna ungar...så nej bespara oss att du ska med samma slags andemening skaffar kärleksbarn
    Så bespara oss tanken på att du och maken får barn och flytta i såfall så långt du kan från Östansjö <p<p<pb<c

    SvaraRadera
  4. Åh, alltid trevligt att få en fegt anonym påhälsning av en frikyrklig och obildad östansjöbo.

    Tur för dig, käre Anonym (eller skall jag säga Barbro), att internet finns så att du kan slänga ur dig hatiska meddelanden utan påföljd och utan att behöva stå för någonting själv.

    Med lite tur har du dött innan jag flyttar åter till Närke, vilket med all trolighet gör världen till en trevligare plats.

    SvaraRadera
  5. Jag måste tyvärr rapportera att det inte gör någon skillnad vart du placerar någon. Det är fortfarande en roulette om de hamnar i mobbares grepp eller inte, och/eller inkompetenta jeppar till lärare.

    SvaraRadera
  6. @Hamster - Skillnaden ligger i hur skolan agerar OM det händer... samt att jag nog föredrar att mina ungar blir mobbade på en skola som inte lär ut felaktigheter i undervisningen om så skall vara.

    SvaraRadera
  7. Ungar är monster överallt men om de vuxna är inkompetenta fåntrattar så är det ganska svårt att lära upp de små "liven" i vad som är rätt och fel. Att samla ihop hela klassen när den mobbade är sjuk och säga "Var snälla nu." är INTE rätt tillvägagångssätt.

    Att då både ha lärare som inte vet hur man skall hantera saker och ting PLUS att utlärandet var felaktigt är inte okej.

    SvaraRadera