23 sep. 2010

Inspiration

Från ingenstans kom den, inspirationen som jag väntat på. Fingertopparna glöder av friktionen mot tangentbordet och tankarna är långt, långt borta. Blicken klistrad mot skärmen, tankarna långt inne i världen som flödar fram i form av bokstäver och meningar.
Nu när jag verkligen borde plugga, när jag borde läsa om takter och rytmer i dikter, när jag borde kämpa mig igenom träiga tegelstenar och skjuta upp glasögonen för att diskutera meningen med Bellman, nu kommer inspirationen. För första gången på tio år kan jag skriva, skriva, skriva. Det är en fantastisk känsla, så nära att vara hög, om det nu hade inneburit någonting produktivt. Tankarna kommer fortare än jag hinner få ned dem. Det magiska flytet har infunnit sig.
Samtidigt är det ju ett "guilty pleasure" eftersom jag vet att jag inte borde. Jag vet att jag borde skriva helt andra saker. Jag vet. Kanske bidrar det. Kanske får jag bara inspiration när det inte är meningen att jag skall ha det.
Men jag bryr mig inte. Jag kan plugga ikapp. Än finns det tid. Bara skriva i dag, bara skriva, skriva, skriva.

1 kommentar:

  1. Jag har tänkt att jag skall läsa den så fort jag har fått tid men klockan har flugit iväg denna vecka.

    Jättehärligt att inspirationen har kommit och det är väl det som menas med att ha en konstnärssjäl, den tar inte kölapp.

    SvaraRadera