25 sep. 2008

Vikten av ett skrivbord

I dag, gott folk, skall vi tala om vikten av ett skrivbord. När jag var liten hade jag ett fantastiskt skrivbord. Det var precis lagom stort för precis allt, i trä och bara helt enkelt mys. Däremot började jag dregla över mer plats och mitt lilla fina skrivbord fick flytta till min bror och ge rum för ett större med fler lådor. Det skrivbordet i sin tur fick flytta till min syster när jag helt sonika valde att ha ett datorbord i stället för ett skrivbord.
Mitt senaste datorbord är minimalistiskt el grande. Man får plats med skärmen, högtalarna, tangentbordet, nästan musen och med lite tur även knäna under det. Under åren som gått har jag alltmer börjat sakna att ha ett riktigt skrivbord. Lådor för papper, yta att teckna, skriva, bygga latexvapen, sy, ja helt enkelt yta att skapa på. Jakten på ett nytt skrivbord hade börjat.

Helst skulle jag ju ha velat ha mitt gamla skrivbord, men det vägrar brodern min att ge upp. Således var Blocket min vän och förtrogna. Minst sagt.
Trots att jag aldrig någonstans sett ett skrivbord som det jag gav upp till brodern så hittade jag ett på Blocket. För en hundring. Här i Örebro. Det måste minst sagt vara ödet!

Nu bor skrivbordet hos mig och har alla de små detaljer som en hemtrevlig arbetsplats skall ha. Universum är i sin ordning igen.

Här följer lite bilder på mina favoritprylar kring och på och med arbetsplatsen:

En hylla ovanför skrivbordet ger rum för mappar med rollspelspapper, lite rollspelsböcker, tärningsburken och den klumpiga scannern som jag behöver ha kvar, men ändå inte riktigt måste ha framme.

Ena utdragsskivan låg det en glasskiva på. Jag lade genast dit fina vykort jag fått av folk genom åren som man annars inte vet var man skall göra av.

På anslagstavlan samsas rosa enhörningar med Cthulhu själv. En anslagstavla är ett måste egentligen för mig och jag förstår inte hur jag klarat mig utan den så länge. Cthulhu är för övrigt print från Ackegårds snygga samlingar, signerad och allt.

Mitt fina intyg om att jag faktiskt har fått på Miscatonic University. Hurra för mig!

Kombinerad enhörning och fotoställ som Alv gav mig. Mycket söt och just nu håller den i ett gammalt svartvitt släktfoto.

Den vackra burken i form av en bok med älvor på som jag köpte i Italien och nu använder som pillertrillare för mina Zyban. Jepp, gott folk, jag skall åter göra ett allvarligt försök till att sluta röka.

Och sist men inte minst, den underbara drakungen som Oscar köpte åt mig i Belgien. Han vet vad jag gillar.

3 kommentarer:

  1. Det ser riktigt ordnat ut! Det är så härligt med små träskrivbord, saknar mitt monster men jag har verkligen inte plats för det.

    Jag köpte ett datorbord på Ikea för ett antal hundralappar som går att använda som skrivbord om man anstränger sig lite. =)

    SvaraRadera
  2. Jag reagerar: "Bowie!" samtidigt som Harry reagerar "Cthulhu!"
    =)

    SvaraRadera
  3. Jag reagerar: "Bowie!" samtidigt som Harry reagerar "Cthulhu!"
    =)

    SvaraRadera