16 mars 2010

Dags för religionslektion igen!

Min syster är snart judinna. Inte någon vanlig judinna, utan hardcore-judinna of DOOM plus 75. Hm. Nej, jag tror inte det är den officiella benämningen, men den förklarar saken ganska bra. Jag har lärt mig massor med saker om judendom av henne och jag tänkte att jag skulle ta och dela med mig. Särskilt med tanke på att min förra religionslektion blev så... uhm... lyckad.
Så. Here goes. För hardcore-judar gäller alltså följande (fritt tolkat):

1. På lördagar får man inte använda el förrän man har hittat tre stjärnor på himmelen. När jag först hörde detta tänkte jag: "Men judar som bor i Lappland då? Hur gör de när det är midnattssol?"
Jo, det är finurligt löst med att man håller tider i stället för stjärnor när det är alldeles på tok för ljust alldeles på tok för länge. Anledningen till att man inte får använda el är för att man skall respektera vilodagen, sabbaten och därmed också ge hattifnattarna i elskåpet ledigt. De blir då extra glada och skvallrar för farbror Gud så att han blir glad.

2. Man får inte äta en massa saker. Få se om jag minns allt. Man får inte äta fläskkött och man får bara äta nötkött om djuren är rituellt slaktade. Man får äta fisk och fågel, fast jag tror att det var undantaget rovfiskar och rovfåglar, men där är jag inte helt hundra. Det kanske mer var några fiskar som var okej och några som inte var det, lite sådär logiskt som att k:et i kök och kör uttalas helt olika i Svenskan. Man får helt enkelt lära sig hur det ligger till utan logiska slutsatser. Sedan får man inte äta insekter och till insekter räknas skaldjur också, vilket är ganska logiskt eftersom de faktiskt ser ut som insekter. Man får heller inte käka eller dricka mjölk samtidigt som man käkar kött.
Man får heller inte äta saker som lever, vilket gör det skitsvårt för judevampyrer och judezombier att ens existera.
Visstja, insekts-klasulen medför också att man inte får käka massor massor med saker som har rött färgämne i sig, eftersom det är gjort på insekter och ost fungerar bara om det är utan löpe.
Allt detta gör mathållningen lite knepig, men fastän judar ofta är kända för att ha ett rätt trist kök så lagar och bakar syrran de godaste sakerna i världen (näst efter August och mamma).

3. Man måste be jättemycket. Bland annat måste man be innan man äter till och med det allra minsta blåbär. Dessutom måste man be olika speciella böner för olika matvaror. Man skall dessutom be på regelbundna tider lite då och då, eller relativt jätte-ofta, men jag har inte koll på den biten. Så länge man ser till att syrran kan få en lugn stund och ett ljus att tända så håller hon sig för det mesta lugn och glad.

4. Som alla religioner med självrespekt kräver judendomen hattar. I alla fall så skall män ha på sig en liten kalott eller tehuv jämt och ständigt. Jag är väldigt förundrad över att de sitter kvar på huvudet. Om någon vet hur detta går till så får de hjärtans gärna upplysa mig. Kvinnor skall inte visa håret för män utanför familjen och undvika att visa armar och ben (eftersom det för många religioner är helt okänd att kvinnor har sådana). Detta är som vanligt för att kvinnan är helig. Själv är jag lite mer hardcore än så och ämnar i kommande religioner bestämma att kvinnan är helig och därmed måste alla män sticka ut sina ögon så de inte råkar titta på kvinnor. Hm. Judendomen är snällare än vad jag är, även om den är hardcore.

Hm. Ja, förutom att läsa och sjunga och rabbla religiösa texter så är nog det här allt jag har luskat reda på så här långt. Visstja. Judar firar inte heller jul. I stället tänder de ljus i en vecka. Varför de gör detta vet jag inte, men eftersom det är ganska mörkt på vintern verkar det rätt smart.

Har jag lärt mig mycket, Nilla? ;P

5 kommentarer:

  1. Hmmm... Vad gör man om man sväljer en fluga när man cyklar? Fast.. man får ju inte visa benen och byxor är det kanske dödsstraff på?

    Detta är varför jag aldrig skulle kunna bli praktiserande religiös, tänk att få midnattsmunchies. ;)

    SvaraRadera
  2. Det är när jag läser sånt här som jag inser hur lite koll på religion jag egentligen har. Sedan om det kan skyllas på bristande undervisning eller bristande intresse är en annan nöt att knäcka.

    SvaraRadera
  3. Tycker du verkar ha rätt bra koll.

    Det finns några sakfel, i alla fall vad gäller maten. Fiskarna är betydligt enklare än det verkar: regeln är att de ska ha fjäll och fenor, i stort sett. De ska i grunden se ut som fiskar, helt enkelt. Sedan dyker det ju upp problem och oregelbundenheter med det förstås, som att ålen inte hade tillräckligt mycket fenor för att räknas.

    Det är bland fåglarna det inte finns någon speciell regel att hålla sig till. Där finns bara ett antal uppräknade sorter. Men genomgående är att de flesta som är förbjudna är rovfåglar eller asätare, varpå förbudet generellt gäller för sådana.

    Reglerna mot att äta skaldjur och insekter är olika regler, även om det stämmer att båda är förbjudna.

    Slutligen tänder man ljus i åtta dagar för att fira att man höll på att få stryk av grekerna och hade stängt in sig i Templet för ett Last Stand, och då räckte oljan i åtta dagar fast det inte fanns nog med olja för den perioden. Det är alltså för att minnas en specifik historisk händelse. Annars går Channukah, precis som de flesta högtider, i stort sett ut på: "De försökte döda oss, vi vann, nu äter vi."

    Alv: Lyckligtvis är det inte ett karma-system med plus och minus, typ: "Äta fluga: -3 poäng. Ge fem kronor till hemlös: +5 poäng." Kosher-reglerna är ett ramverk för leverne som syftar till att man ska försöka leva ett så andligt "rent" liv som möjligt. Intentionalitet väger rätt tungt.

    SvaraRadera
  4. Japp, du har lärt dig en del! Mne man måste inte be innan man äter ett blåbär, den man äter måste vara större än en stor oliv för att man ska behöva be för den :)

    Sen Alv: De allra, allra flesta judinnor har byxor på sig. (Och det går att cykla i kjol). En kvinna ska inte klä sig i manskläder, men det är alltså egentligen helt okej att ha ett par byxor om de är köpta i kvinnodelen av butiken, även om jag inte har det. Sväljer man en fluga kan man inte rå för det. Dödsstraff kan inte utdömmas :)

    SvaraRadera
  5. "Detta är som vanligt för att kvinnan är helig. Själv är jag lite mer hardcore än så och ämnar i kommande religioner bestämma att kvinnan är helig och därmed måste alla män sticka ut sina ögon så de inte råkar titta på kvinnor."

    Kvinnan är i sin hela entitet helig, och när vi så tittar på er, ser vi rakt in i paradisets absoluta värld.

    Vi blir helt paralyserade, det vore dumt av er att sticka ut våra ögon, snarare dra nytta av vår extensiva åtrå og tråning, dyrkan utav er.

    Men om ni vill sticka ut våra ögon, så bör ni naturligtvis ha rätt till det, ty er gudinnelighet är allsmäktig.

    Men, när vi tittar på er, hela vårat sinne omslöjas av den allomfattande önskan av att er njutning, tillfredsställelse och lycka, bejaka, behaga samt betjäna - helt och allena, utifrån eran vilja och önskningar.

    SvaraRadera