8 dec. 2009

Företagsnamn

Ibland undrar man verkligen när det gäller företagsnamn. Skapades företagen med ett försök till ett seriöst namn som bara råkade bli lustigt, eller satt skaparna och sade "Äh, fuck it. Vi väljer något kul i stället som vi kan garva åt och inte så många andra fattar."

Är det till exempel bara jag som tycker att Dagon är ett lite speciellt namn på ett företag? Särskilt som logotypen innehåller inte bara en, utan två pelare? Jag menar, okej att Dagon omnämns i bibeln och allt, men de där pelarna tycker jag känns lite väl avslöjande i alla fall. Satt skaparna till företaget och läste Lovecraft och tänkte: "Cooooolt! Det namnet måste vi ha!" med ögon tindrande som barn på julafton?

Jag tror inte det är omöjligt. Nördar är kreativa människor, oftast driftiga med hög initiativförmåga. Visst, kanske vill jag bara hitta sammanhang där de inte finns, men åter igen tänker jag välja att gå på de mest intressanta förklaringarna i stället för de mest logiska. Det kryddar livet.
När man börjar leta igenom företag kommer man att hitta massor med intressanta namn som går att relatera till nörderier, eller vad sägs om designföretaget Umbra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar