31 jan. 2008

Effektivitetsguru

Farbror Rydeman och Farbror Mattias har då och då genom månaderna som gått bloggat om hur man förbättrar sitt liv. Hur man skall förhålla sig till sömn, mat, motion, inspiration, planering och en massa sådana saker. Sedan bestämde sig visserligen Mattias för att sluta blogga och i stället hänga på facebook. Jag förmodar att han gillar kedjebrev helt enkelt.
Hur som helst. Nu när dessa två positiva glädjenissar i världens grönsaksland skrivit en massa tips och råd till sig själva, varandra och alla andra så tänkte jag att det är min tur att göra samma sak. På mitt sätt.
Here goes:

Sömn
Rydeman påstår att man blir mer effektiv om man går upp tidigt på morgonen, användande sig av självdisciplin. Min slutledning av detta är följande: Om man går upp tidigt på morgonen är man trött. Således är man effektiv om man är trött. Alltså kan man lika gärna vänta tills man blir trött på natten och vara effektiv då.

Knark
Ett hälsosamt liv leder inte till odödlighet. Alla häftiga författare och stora tänkare tog knark av något slag. Slutledningen är givetvis att knark är bra för kreativiteten och gör folk till Stora Tänkare. Ta mer knark.

Mat
Om man äter äckliga saker blir man ledsen. Om man är ledsen är man inte effektiv. Ät goda saker. Min definition av goda saker? Tja, jag brukar säga att man kan utläsa sakers nyttighet genom att hålla fram dem mot mig och se hur långt jag ryggar med äcklad min. Chokladkaka - namnam. Sparris - backar med hopskrynklat ansikte ut genom fönstret i fem snabba steg för att komma undan.

Motion
Hur många kända tänkare och erkänt intelligenta individer i historien är sportsmän? Inte så många. Intelligenskvoten grobian brukar inte fungera så väl med text och inspiration. Sportsmän har mest lysande framtider inom bolljakt och sådant där man bara behöver hjärnkvaliteten hos en vanlig jycke.

Positiv framförhållning
Jag tror inte på att vara positiv. Jag tror på att vara positivt negativ. "Pah. Alla kommer dö i alla fall förr eller senare... *glatt leende*"

Planering
Planering är inte nödvändigt. Planering är av ondo. Mest roliga saker i sitt liv får man in om man bara gör det man har lust med. Planering är en black om foten. Lev i nuet. Jaga den söta igelkotten. Ät den där glassen till frukost. Lev.

Sådärja. Nu har ni några goda råd från allas er inspirationsmässiga effektivitetsguru.
Klart slut!

3 kommentarer:

  1. Av detta kan vi även komma fram till att Rydeman verkligen inte lyder sina egna tips. För någon effektivitet på tekniska DGfronten har jag inte sett! :D

    SvaraRadera
  2. Det var infantilt skrivet, resonemanget tog det möjligen till en världsfrånvänd adolescent nivå.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle nog vilja påstå att användandet av anglisismer i ett försök till överlägsenhet är långt mer förkastligt. :)

    SvaraRadera