24 aug. 2013

Borgholm

I går var jag i Borgholm med min bror och min käre vän som vi för anonymitetens skull kan kalla för "DragonloverXXX". För er som vet vem jag menar är det nämligen inte ett dugg anonymt då. Perfekt. Konstigt det där med att folk undviker vanliga namn i bloggar. Det tycktes gå en period då alla skrev vanliga namn, sedan gick de över till påhittade namn igen. Varför? Är det för att de blev nostalgiska över nätets tidigare dagar med alla dessa nätnamn? Är det för att de egentligen önskar att de vore Bellman? Ja, fan vet. Hur som haver. Borgholm.
Det är egentligen märkligt hur man kan ta en dagsutflykt till en håla som jag är ganska säker på är befolkningsmässigt mindre än Hallsberg och som dessutom ligger på norra Öland, vilket i sin tur brukar tangera till banjo-musik (inte den bra sorten) och felavlade, inskränkta bönder som tror att afrikaner kommer till Sverige i hemliga u-båtar för att sprida homosexualitet (true story) blandat med konstnärer som aldrig blev konstnärer utan var tvungna att flytta till Öland och bygga om en lada till galleri för att bevisa sig.
De mindre behagliga elementen höll sig dock borta. Bland annat vandrade vi genom en park med det synnerligen förtjusande namnet "Societetsparken". Där sträckte vi på oss och satte näsan i vädret och började genast använda ord som "alldenstund" och tilltala varandra med "kära du". Vi åt även hemgjord glass som jag tror skulle vara italiensk, men som då torde ha hunnit blivit dålig på resan så jag antar att den bara var lagad efter italienskt recept. Där drack jag också en espresso och förundrades ännu en gång över meningslösheten i detta. Jag menar, man får en kopp från en dockservis som har en liten skvätt kaffe i botten. Denna är stark som tjära och smakar som att slicka i en gammal askkopp när man är gravt påverkad av rökig whiskey. Sedan tar den slut. För tjugo spänn. Väldigt märkligt.
Efter trehundra affärer fann vi något så märkligt som en pizzeria som serverade plankstek, och dessutom en av de godaste plankstekar jag ätit i hela mitt liv. Fullträff och jackpot. Man skall inte förkasta pizzerior på skumma bakgator placerade i små turistälskade hålor på Öland. Ja, det var nog sensmoralen av hela besöket.
Det fanns dessutom fina hus överallt, misstänkt ickemugglarlika, glömde jag att nämna det?

Nåväl. Det blev en mycket lyckad och trevlig dag där min bror bara berättade några få etymologiska anekdoter och DragonloverXXX inte gjorde några otillbörliga saker mot drakar (vi hittade inga).

Sedan bar det av hem och då fick jag tacos och tittade på en sjukt meningslös japansk film. Vips så var dagen slut.

1 kommentar:

  1. Min espresso är däremot mumma och jag gör mer än bara en slatt! ;)

    SvaraRadera