4 aug. 2009

Folk inom sjukvården måste fan kunna svenska

Hur tänker man om man anställer en läkare, psykolog eller kurator som inte kan svenska? Här i Örebro är det fullständigt vansinnigt. En av läkarna påstod att jag inte kunde förklara mina symptom, men faktum var att han inte förstod vad jag sade (och ofta förstod inte jag vad han sade heller), sedan fick jag en kurator som inte heller förstod språket och som pålägg på det fick jag sedan en psykolog som förutom bristande språkkunskaper var halvdöv, vilket resulterade i att man fick skrika allt man skulle säga på tydlig tvååringssvenska så han skulle höra och fatta vad man sa. Han gjorde ett intelligenstest på mig där det bland annat fanns med ordförståelse... något som var skrattretande eftersom han inte ens kunde uttala orden som skulle läsas upp - så jag fick läsa dem själv i stället.

Det som är sjukt är att man dessutom blir kallad rasist om man klagar på att läkaren i fråga inte förstår svenska. Det är Sverige i ett nötskal. Käpphästen "rasism" kan man alltid rida på så fort någon säger en obehaglig sanning som direkt eller indirekt rör invandrare, svarta, judar eller romer (jag undrar om jag skall börja gnälla på att det är för att jag är tattare som sjukvården har behandlat mig så sjukt under alla år?).
Psykiatrisk vård handlar ju mycket om kommunikation, och om läkaren då saknar förmågan att kommunicera på språket som talas - var hamnar vi då? Där kan vi snacka om bortslösade pengar i sjukvården. Visst, många av alla dessa felanställda är säkert jätteduktiga på sitt yrke i sitt hemland, där de kan prata med sina patienter.

Jag är så trött på särbehandlingen som blivit ett krav i det här jävla landet. Man måste dalta och plocka med silkesvantar. Om någon inte kan stava så har den dyslexi och skall daltas med och få förmåner, om någon är invandrare så behöver den inte kunna språket för att arbeta, och så vidare i det oändliga... och så fort någon höjer en röst mot någon som gör fel så är den personen plötsligt rasist, antisemit, nazist, trångsynt och förmodligen homofob också.

Det borde fan i mig vara ett minimikrav att den som skall behandla ens hälsa kan förstå och göra sig förstådd på ren och skär svenska. Jag hoppas jag hittar vägen till Narnia i Kalmar, för i det här skitlandet i den här äckelverkligheten kan man ju för helvete inte bo.

2 kommentarer:

  1. Kan bara säga "word" på detta. Har själv råkat ut för samma sak, vilket ju var mycket frustrerande!

    SvaraRadera
  2. Som min tyska psykolog wolfgang skulle säga: das var bre talat dü ^^ dü für exträ pillör.

    SvaraRadera